Joacim Eriksson klar för Skellefteå AIK

2010-04-22 ♥ 17:49:34







Skellefteå AIK har nu fått en påskrift för två år från målvaktstalangen Joacim Eriksson.

Målvaktssidan för den kommande säsongen är nu klar.
Andreas Hadelöv är sedan tidigare klar för en förlängning,
och nu har även Gävlefödde Joacim Eriksson skrivit på för Skellefteå AIK.

- Jocke är en framtidsman med stor talang och han har potential att bli riktigt bra,
säger sportchef Lars Johansson i ett pressmeddelande.

- Vi har haft ögonen på honom en tid och är jätteglada att han valde att spela för oss.

Med ett förflutet i Brynäs gjorde Eriksson gjorde han en stabil insats med 92,6
i räddningsprocent i allsvenska Leksand under den gångna säsongen.
Med sina blott 20 år är han dessutom fortfarande ung och lovande.

- Han hade en fantastisk avslutning som junior i Brynäs
och han gjorde en riktigt bra säsong i Leksand i år, säger Johansson.
Vi har stor tilltro till att han har vad som krävs för att ta ytterligare ett kliv i sin utveckling här hos oss.

Även AIK:s målvaktstränare Krister Holm ser stor talang hos Eriksson.

- Jocke är en modern målvakt med bra känsla.
Han är lugn och bra skolad,
och till skillnad från många andra fångar han mycket med händerna och inte bara blockande.

Eriksson är nöjd över att få komma till Skellefteå.

- Det känns väldigt bra och väldigt kul att det är klart, säger han.

Han hoppas att han ska få flytta upp så fort som möjligt.

- Men jag vet inte när det blir. Jag ska prata med Lasse på måndag. Sedan får vi se hur han tänker.

Längtar du upp?

- Absolut, nu vill man bara komma till rätta.

Det finns dock klausuler i tvåårskontraktet.

- Det finns det. Jag kan lämna för NHL till en viss tid varje år,
om de vill ha över mig. Och skulle det bli aktuellt med KHL så kan de köpa ut mig från kontraktet.

Philadelphia är det NHL-lag som har rättigheterna till Joacim.

- Men jag har inte pratat så mycket med dem.
De skulle höra av sig till mig efter deras slutspel.
Men jag är inställd på att spela i Skellefteå i höst.

Varför väljer du Skellefteå AIK?

- Jag tycker att det varit positivt hela tiden.
De verkar ha en bra tränare och jag vet att målvaktstränaren är bra.
Sedan är det bra killar i laget, de yngre som jag känner sedan tidigare.
Dessutom verkar det vara en bra stad att komma till och det finns mycket hjärta i klubben.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Startsidan


bloglovin

Det är INTE David Rundblad som äger denna blogg!